Nyheter

Med innovation i fokus har vi hjälpt Högskolan i Halmstad att ta ett helt nytt kommunikativt grepp bland Sveriges lärosäten. Det är med konceptet ”Innovativa utbildningar för framtidens skull” och film i fokus som vi nu lanserar en bred rekryteringskampanj.

Tanken är att lyfta fram det unika med Högskolan i Halmstads utbildningsmiljö, där stort fokus läggs på att förbereda studenterna på att arbeta med innovativa verktyg i sin framtida yrkesutövning. Allt för att de ska stå redo för framtidens utmaningar, oavsett om de studerar till sjuksköterska, lärare, ekonom eller något annat. Konceptet ”Innovativa utbildningar för framtidens skull” görs nu ut i en bred kampanj och kommer synas på bio, utomhustavlor och i sociala medier.

I såväl annons som film ses svävande klassrum med Tylösand i bakgrunden, och studenter som laborerar med hologrambord och innovativa verktyg. Detta symboliserar vad man faktiskt möts av som student på Högskolan i Hamstad, som bland annat inrättat Health Lab för sjuksköterskestudenter och Digitalt Laborativt Centrum (DLC), en plats där människor möter varandra med hjälp av digital teknik och kreativitet.

1803_start-10–levsrgbmax

Lördag den 24 februari är det nypremiär för GPs helgbilaga Två Dagar. Magasinet har fått ett nytt spännande innehåll som också förpackats i en helt ny grafisk form som tagits fram av Rubriks ADs i samarbete med Två Dagars redaktion.

– Det känns så klart jätteroligt och spännande att få arbeta med ett känt varumärke som GP, som så många människor i Göteborg och Västsverige har en relation till, säger Ingrid Hellgren Sjöberg, vd på Rubrik.

Två Dagars redaktion satsar på kvalitetsjournalistik och läsarna kommer att bjudas på en skön blandning av intressanta reportage, spaningar och helgguider. Rubrik har givit Två Dagar ett nytt grafiskt uttryck, som delvis knyter an till stora GP, men som ändå står för sig själv och matchar innehållets höga kvalitet.

Rubriks AD Fredrik Sandberg berättar att arbetet med re-designen av Två Dagar grundar i att stötta och lyfta texterna snarare än formen ska glänsa på egen hand. Den övergripande ambitionen har varit att skapa en premiumkänsla utan att för den skull förlora GPs varma och folkliga uttryck. Magasinet har en bred målgrupp så en av utmaningarna var att hitta en balanserad form som känns modern och genomarbetad utan att bli för spetsig och temporär.

– En av lösningarna blev att jobba mycket med de små detaljerna för att skapa rätt identitet och kvalitetskänsla. Många av ikonerna och formelementen är framtagna för att fungera även digitalt, säger AD Hanna Finnström Tuomivuo. Detta är viktigt eftersom Två Dagar också fått en mer framträdande plats på gp.se där färg och form känns igen från pappersmagasinet.

– Två Dagar går nu in på sin 23:e årgång och både bland läsare och på Göteborgs-Posten finns förväntningar på vad vårt helgmagasin ska vara. Då är det extra viktigt med någon som kommer in med en fräsch blick för att hjälpa till att identifiera vad som kan göras om och vad som bör behållas. Den rollen har Rubrik tagit på ett helhjärtat sätt med lika delar professionalitet, energi och entusiasm och vi är mycket glada över resultatet, säger Två Dagars huvudredaktör Ulf Roosvald.

Första numret av nya Två Dagar kommer lördag den 24 februari.

Inlägget Två Dagar i ny kostym dök först upp på Rubrik.

Amanda_1802_Start-44–levsrgbmax

Sedan slutet på november har vi fått chansen att ha den blivande digitala designern, Amanda Boustedt, hos oss. Vi tog en pratstund för att reda ut vad en digital designer egentligen gör, vad Amanda hade jobbat med om det var 50-tal och vilken glass som är den snyggaste.

Namn: Amanda Boustedt
Ålder: 29 år
Studerar: Digital designer på Yrgo i Göteborg
På Start: Slutet på november 2017 till slutet på maj 2018

Hej Amanda, vad skiljer egentligen en digital designer från en vanlig?
– Precis som en designer bör göra så älskar jag färg och form men jag gillar även teknik. Jag brukar säga att jag är med och skapar allt som kan visas på en skärm. Helt enkelt design för olika digital kanaler och plattformar, det får gärna röra lite på sig också.   

Men om det vore år 1950 nu, vad hade pluggat till då?
– Ja om inte datorerna hade funnits hade jag nog kombinerat design med någon form av hantverk istället. Det är ju design i kombination med något mer jag gillar!

Vad har ni lärt er i skolan hittills?
– Väldigt mycket! Allt från hur man skapar användarvänlig design till animationer och kodning. Vi har gjort många grupparbeten ihop med de andra utbildningar på skolan, till exempel webbutvecklarna. Lite som ni jobbar här på Start med de andra systerföretagen i huset.

Det låter som att du kan ha många titlar när du ska börja jobba?
– Ja men jag är nog inte en person som tycker om att behöva välja när helheten är så intressant. Har du koll på hur alla kompetenser hänger samman får du en större förståelse och kan vara till större hjälp.

Jag har sett att du är bra på rörlig design, vilken plats tror du det har i framtiden?
Det kommer att få allt mer utrymme, vilket redan märks tydligt. Viktigast är ju fortfarande vad man har att säga eller visa upp men rörlig bild är ett väldigt bra verktyg för att nå ut med sitt budskap.

Man kan nästan se på dig att du har en känsla för färg och form, har det alltid varit ett intresse?
– Haha ja jag älskar fina saker och att pyssla! När jag var liten ville jag bli glassdesigner och den snyggaste glassen var ju lätt Clip Clap. Den var helt gul och med en röd pinne som hade tuggummi i sig. Det görs för lite gula glassar nu för tiden.

Nämn 3 saker du tycker är fina?
1. Miniatyrer, allt som är litet
2. Möbler och kläder från 1950- och -60talet
3. Gulliga hundar

Har du fått dyka in i några roliga projekt här på Start?
– Ja jag har fått göra stop motion- film, animera, hjälpa till med designen på några hemsidor. Har nog fått använda och utveckla de flesta av mina kunskaper redan.

Vad gör du en ledig lördag?
– Antingen åker jag till havet eller så går jag på en konsert (helst med bandet Future Islands).

Innovatumområdet i södra Trollhättan är en speciell plats. Här finns gamla industrier, bostäder, butiker, aktiviteter, rekreationsområden och ett spännande näringsliv. Ja, listan kan göras lång. Och när våra vänner på Peab ska bygga nya bostäder inrymda i gamla industrilokaler ville vi ge utrymme åt inte bara de framtida lägenheterna, utan även platsen, dess historia och de entreprenörer som verkar här.

Resultatet blev ett tjockt livsstilsmagasin med personporträtt, fotoreportage, inredningsdetaljer i samarbete med branschprofiler och mycket annat. Vill du ha ett eget ex av tidningen? Eller kanske en lägenhet i det gamla Amerikahuset? Lämna en intresseanmälan på peabbostad.se

Rubrik började i årsskiftet att ta fram redaktionellt material, inspirerande berättelser och praktiska tips som kommer göra elbranschen ännu smartare.

– Vi tror på innehåll som hjälper mottagarna och gör dem klokare, säger Hagers marknadschef Johan Ran. Hager tillverkar elprodukter och smarta hem-lösningar. Många av produkterna är digitala och kan automatisera och fjärrstyra bostaden. Under våren tar Hager ytterligare ett stort digitalt kliv och satsar på content marketing.

– Hager är ett företag med mycket kunskap och vi är övertygade om att personer i elbranschen kan få stor utväxling av Hagers kunnande, säger Ingrid Hellgren Sjöberg, vd på Rubrik.

Inlägget Rubrik gör content åt Hager dök först upp på Rubrik.

Pages

To the top