Nyheter

Vi fick i uppdrag av STIHL/VIKING att lansera en ny modell av robotgräsklippare Imow. Lösningen blev att ta reda på vem som har Sveriges fulaste trädgård. Läs mer här


Rätt golv på rätt plats ger hållbara golv.

Den långsiktiga positioneringen av Forbo Flooring är helt enkelt– vi älskar hållbara golv. Som en del i detta ligger även hållbarhetsaspekten att lägga rätt golv på rätt plats.

Hur får vi säljarna i Norden att utgå från kundens behov istället för att sälja en specifik produkt? Jo, vi tog fram ett digitalt säljverktyg uppbyggt på segment som sjukhus, skola och kontor och de speciella krav som ställs på golv i olika rum. Med det digitala verktyget kan säljarna tillsammans med kunden gå igenom de olika rummen och diskutera vilka speciella krav som ställs för t ex ett entréområde, en reception eller en operationssal. Sen välja mellan golven som uppfyller kraven och inspireras av referensuppdrag. Under mötet gör man tillsammans noteringar och markerar produkter – sen skickas en sammanställning direkt till kundens mail och blir till ett bra underlag för kommande möten.

Vill du veta mer om arbetet med det digitala säljverktyget? Kontakta vår projektledare Claes på claes.brostrom@startcommunication.com 

”Digitaliseringen är viktig för utvecklingen av vår verksamhet, precis som hållbarhetspositionen. Det digitala säljverktyget är en oerhört viktig pusselbit på den här resan.”

Ola Wiklund
Marknadsansvarig Norden

 

1.     Säljaren fyller i kontaktuppgifter om kunden.

2.     Med hjälp av zonväljaren kan säljare och kund tillsammans identifiera vilka rum och ytor som är aktuella.

3.     Kunden får förslag på olika golvlösningar som passar för respektive rum/ytor.

4.     Under samtalets gång kan man välja att spara de golv som är intressanta.

5.     Alltsammans sammanställs i en rapport som skickas till kunden och enkelt kan delas vidare inom företaget.
Säljaren får en bra överblick inför nästa möte.

 

 Mötesrapport

Hammarkullen-Affisch-2017
Glädje, stolthet, gemenskap!
Det är tre ord som inte bara präglar årets affisch utan också sammanfattar vad Sveriges största karneval handlat om under sina dryga 40 år. Sedan 2003 har vi varit engagerade i Hammarkullekarnevalen och i år ville vi hitta en person som med sitt yttre och inre representerar allt det karnevalen står för.

Från foto till ikonisk illustration.
Hammarkullekarnevalens karnevaltåg består av ett stort antal dansgrupper som representerar dansstilar från hela världen. Vi kom i kontakt med Amanda som dansat flera år i karnevalen och fastnade direkt för henne personlighet, engagemang och uttryck. Vi fotograferade henne och kalkerade bilden digitalt i fyra olika varianter – där vi kunde variera färger och budskap. Inspirationen kommer från välkända ikoniska bilder på starka personligheter så som Marilyn Monroe och Che Guevara.

4-Hammarkullen-Affischer-2017
Bilden får sätta färg på Hammarkullen.
När affischen var klar lät vi trycka upp schabloner av bilden som, i samarbete med projektet ”Sätt färg på Göteborg”, spreds runt om i stadsdelen.

Hammarkullekarnevalen-Affischer-stan

Kom och upplev karnevalen!
Helgen den 26-28 maj är alla välkomna ut till Hammarkullen för att uppleva Sveriges största karneval på plats. Njut av dansen, musiken, maten och festen! Mer information hittar du på karneval.se

PR är en självklar del i våra kampanjer och i marknadsföringen av STiHLS:s batteridrivna produkter lät vi vår systerbyrå More PR ta fram Trädgårdsbarometern. En spännande undersökning som visar vad svenskarna stör sig mest på hos sina grannar –  nu har Expressen snappat upp den. Se resultatet från undersökningen här.

I samband med lanseringen av robotgräsklipparen iMow 2016 genomförde vi tävlingen Sveriges Fulaste Trädgård. Kampanjen fick stort genomslag och är nu tillbaka för att fortsätta driva STIHL/VIKINGS varumärke i önskad riktning.

Ta en bild och vinn en total make-over
Har du en livlös gräsmatta, överväxta rabatter eller odlingar som gett upp? I tävlingen Sveriges Fulaste Trädgård behöver du bara ta en bild eller spela in en film på ditt elände och tagga den med #sverigesfulasteträdgård på Instagram eller ladda upp bidraget på kampanjsajten. Sedan har du chansen att vinna en total make-over med hjälp av ett handplockat team av trädgårdsexperter samt trädgårdsmaskiner från STIHL/VIKING. Testa själv här!

Ett stort engagemang stärker varumärket
Årets upplaga av tävlingen är en uppföljning på förra årets succékampanj som genererade 550 tävlingsbidrag och över 24 000 röster. I år är målet helt och hållet att genom engagemang hos målgruppen fortsätta att stärka varumärket och driva STIHL/VIKINGS expertposition i Sverige.

Aftonbladet gör TV av kampanjen igen
Precis som förra året är Aftonbladet en stark partner i projektet. De hjälper inte bara till med att sprida kampanjen via sina kanaler, utan gör också webb-tv av den. De följer vinnaren och dokumenterar förändringen, samtidigt som de blandar upp med smarta trädgårdstips från experterna. Här kan du se alla avsnitt från fjolårets program.

Kanalstrategin har en central roll
När målet är att engagera blir det om möjligt än viktigare att verka där målgruppen finns och när de är mottagliga. Vår strategi bygger på att skapa en riktigt bra kampanjsajt som fylls med relevant innehåll om tävlingen uppblandat med nyttiga trädgårdstips – och samtidigt lyfta fram fördelarna med STIHL/VIKINGS produktsortiment. Vi driver trafik in till sajten genom riktad annonsering i sociala kanaler som Facebook och Instagram, banners i Google Display Network, kundens egna kanaler samt Aftonbladets alla plattformar. Tillsammans med en PR-strategi som går ut på att bearbeta bloggare, magasin och andra media där målgruppen finns.

sft-med-ogräs

Ett sömlöst samarbete inom More Alliance
Start Communication ingår i den oberoende företagsgruppen More Alliance som verkar inom IT, kommunikation och media. Kampanjen Sveriges Fulaste Trädgård är ett bra exempel på vi fungerar som allra bäst tillsammans. Start är huvudbyrå och står för idé, koncept och innehåll, More PR skapar pr-strategi och bearbetning, More Data löser digital kampanjstrategi med löpande optimering, Understandit har byggt sajterna och HOY har gjort det rörliga materialet.

”För STIHL/VIKING var detta ett helt nytt grepp, där vi prioriterat en rad olika kommunikationsplattformar och en stark mediepartner framför traditionell, köpt reklam. Vi har en stark idé i botten som lämpar sig väl för integrerad kommunikation. Helheten har vi kunnat få genom samarbetet mellan bolagen inom More Alliance, där det finns spetskompetens för alla specifika kanaler.”
– Jari Heiskanen, nordisk marknadschef för STIHL/VIKING.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig och ditt företag att skapa engagemang?
Du är alltid välkommen att höra av dig till vår strategiska projektledare Marie Karlsson. Slå en signal på telefon 0706 46 77 28 eller skicka ett mail till marie.karlsson@startcommunication.com

Årsredovisningen – från ett plikt-dokument som få läser, till ett levande material som lägger grunden för ert contentarbete. Så kan årsredovisningen förvandlas.

I årets första Rubrik Talks berättar vi hur årsredovisningen i sig kan bli en contentkanal som lyfter fram nya sidor i er verksamhet.

Hör Anna Werner, kundansvarig på Rubrik och Julia Vasilis, informationschef på Liseberg, berätta hur Liseberg och Rubrik tillsammans gjorde för att skapa en inspirerande årsredovisning som lyfter fram nöjesparkens viktiga verksamhet bakom ytan av sockervadd och hisnande åkturer. Lisebergs årsredovisning nominerades till både Publishingpriset och Svenska Designpriset för den mänskliga tonen i innehållet och årsredovisningens lekfulla form.

Intresserad av att ta nya grepp på er årsredovisning?
Kontakta Anna, Claes eller Ingrid för en kopp kaffe och ett samtal.

Anna Werner
anna@rubrik.se | 0709-921291

Claes Bergerlind
claes@rubrik.se | 0707-921025

Ingrid Hellgren Sjöberg
ingrid@rubrik.se | 0703-583243

Inlägget Rubrik | Talks: Så gör du årsredovisningen till en contentkanal dök först upp på Rubrik.

Pages

To the top