Nyheter

Halland är ett landskap som besitter många av de naturliga förutsättningar som krävs för att bli ett givet besöksmål: havet, stränderna, skogarna och städerna. Och inte minst alla människor och eldsjälar som driver egna verksamheter som lockar många turister. Varför pratar man då inte lika ofta om att lägga semestern i Halland så som man gör med exempelvis Skåne eller Bohuslän? På uppdrag av, och tillsammans med, Region Halland behövde vi hitta ett sätt att sätta Halland på kartan och locka fler besökare till regionen, framförallt från andra länder.

Halland är Coastal Living
Genom workshops med tydliga delmål tog vi fram en varumärkesplattform i nära samarbete med organisationen på Region Halland, turistorganisationerna i varje kommun samt representanter från näringslivet. Samverkan var nyckeln för att skapa en grund alla kan identifiera sig med. Varumärkesplattformen resulterade i positioneringen ”Coastal Living” som sammanfattar och genomsyrar det regionen har att erbjuda och som särskiljer Halland från andra regioner i landet.

visithalland_bild1

Visithalland.com – navet för besökare
Sajten blev den gemensamma digitala plattformen som driver positionen Coastal Living i form av inspiration, events, tips och möten med lokala eldsjälar.  Allt innehåll ska kännas äkta och trovärdigt, med vinklingar som visar på mångfalden av upplevelser Halland erbjuder besökaren. Innehållet är kort och rappt presenterat för att funka att ta till sig i mobilen. Det är också anpassat för att enkelt kunna delas och spridas i sociala kanaler.

visithalland_bild3

Digital pilotkampanj ger kunskap och insikter
Under hösten 2017 görs en pilotkampanj i syfte att se vilket innehåll som driver mest trafik och hur målgruppen responderar och agerar. Samtidigt har sommaren och hösten 2017 använts till att skapa nytt relevant innehåll och utveckla nya marknadskoncept inför kommande säsong.

visithalland_bild2

Vill du veta mer om hur vi jobbar med destinationsmarknadsföring?
Hör av dig till vår projektledare Marie Karlsson på 0706 467728 eller maila marie.karlsson@startcommunication.com

Rubrik har under 2017 arbetat med en stor omgörning av Atlas Copcos globala kundtidning Mining & Construction. Läs mer om hur ett genomarbetat tidningskoncept säkerställer att kundtidningen tydligt stöttar dina affärsmål och stärker företagets varumärke.

Vi ser att allt fler företag positionerar sig med hjälp av kunskap. Detta som en följd av den globala trenden att produkter blir mer och mer likartade. Att till exempel ”bara” tillverka högkvalitativa produkter är sällan tillräckligt för att särskilja sig och ta en ledande position på marknaden. En B2B-kund är mån om att få ut mesta möjliga av investeringen och förbättra hela sin affär. För leverantörer gäller det därför att sätta in den egna verksamheten i ett större sammanhang och förmedla expertkunskap och mervärde på ett trovärdigt sätt.

Industriföretaget Atlas Copco har valt att låta sin kundtidning Mining & Construction stötta den strategin. Tidningen vänder sig till kunder inom affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik och visar att Atlas Copco inte enbart är en stark och teknologifokuserad produktleverantör. Företaget är också en marknadsledande aktör med spetskompetens och en affärspartner som erbjuder smarta lösningar vad gäller total ägandekostnad.

Läsaren får bland annat exempel på hur Atlas Copco jobbar nära sina kunder och hur företagets djupa kunskap kan spara stora pengar åt dem. Varje nummer har även en temadel där ett ämne som kopplar till Atlas Copcos verksamhet blir belyst från olika håll.

– Vår förhoppning är att den uppgraderade Mining & Construction ska erbjuda relevanta och värdefulla branschnyheter och samtidigt vara en kanal där vi delar med oss av erfarenheter till våra kunder. Målet är att inspirera och hjälpa dem ett fortsätta utveckla sina verksamheter, säger Anna Dahlman Herrgård, Global Communications & Brand Manager på Atlas Copcos division Surface and Exploration Drilling.

Hon fortsätter:

– Tidningen ska även stödja vår position som expert inom gruvnäring, infrastruktur och naturtillgångar. Mining & Construction kommer att spela en viktig roll i byggandet av vårt nya varumärke, Epiroc.

// Vill du också stärka ditt varumärke med hjälp av en kundtidning? Kontakta oss så berättar vi mer.

Inlägget Så kan kundtidningen stödja dina affärsmål dök först upp på Rubrik.

Nya Mining & Construction är här.

Under året har Rubrik börjat samarbeta med anrika industriföretaget Atlas Copco. Vårt uppdrag var att göra om Mining & Construction, global kundtidning för affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik. Nu är första numret här och tar läsaren till såväl Västerbotten och Finland som Sydafrika och Förenade Arabemiraten. I temadelen får man veta mer om konnektivitet.

– Det är väldigt spännande att producera Mining & Construction, säger Gustaf Höök, redaktör på Rubrik. Den vänder sig till en stor och viktig bransch och vi älskar utmaningen att göra en läsvärd tidning utifrån ämnen som kan vara ganska komplexa. Ett av målen är att sätta in Atlas Copcos verksamhet i ett större sammanhang.

Ingrid Hellgren Sjöberg, vd på Rubrik, gläds och blickar framåt.

– Vi är jättestolta över samarbetet med Atlas Copco. Nästa år kommer vi att ta det ytterligare ett steg när affärsområdet Gruv- och bergbrytningsteknik bryts ut och bildar dotterbolaget Epiroc, säger hon.

Rubrik har gjort om Mining & Construction för att tidningen ska ge verkligt värde till Atlas Copcos kunder. Första numret kom ut i november 2017 och har konnektivitet som tema. Under 2018 bryts Atlas Copcos affärsområde Gruv- och bergbrytningsteknik ut och bildar dotterbolaget Epiroc.

Inlägget Rubrik + Atlas Copco = sant dök först upp på Rubrik.

Det snabbt växande gasellföretaget Texla har snabbt gått från att vara en lokal underentreprenör till att bli en spelare för hela den europeiska bilindustrin. Det expansiva textil- och läderlamineringsföretaget producerar idag klädsel för sängar, möbler och bilmärken som Volvo, Jaguar och Land Rover.

Vi är stolta över att ha fått uppdraget att utveckla Texlas varumärkesplattform, grafiska profil och hemsida som också medfört fotouppdrag, företagspresentationer och film. Tillsammans med systerbolaget Stark har vi producerat följande film som ska positionera Texla som innovativa och särskiljande utifrån deras varumärkeslöfte ” get involved with Texla”. Kolla in Texlas hemsida för mer information.


Vill du veta mer om hur vi jobbar med filmproduktioner och varumärken?

Hör av dig till vår projektledare Marie Karlsson på 0706-467728 eller maila marie.karlsson@startcommunication.com

 

 

Kommunikations- och PR-byrån More PR fortsätter att gå på offensiven. Under 2017 är bl a Waystream, Technopolis, Artinova och Svenska Mässan nya på kundlistan. Adam Lichtneckert som värvades till VD-posten under 2016, är sedan i somras partner och delägare.

gasene_vispgradde_ost

Med lång historia av ost och sunt bondförnuft har Gäsene levererat närproducerat från traditionella gårdar sedan 1931. Deras nya tillskott i ost-familjen fick namnet Husbonden. En husbonde hos Gäsene är den stolte mannen som äger och brukar jorden. Han värnar om gården och dess djur och gör det med ett leende på läpparna.

Vi fick i uppdrag att ta fram namnet, copyn och förpackningsdesignen till den nya osten samt lantmjölk och vispgrädde som skulle spegla dåtidens bondeliv. För att visa på premiumkänslan av närproducerad mjölk utformades produkten likt 50-talets förpackning- mjölk i glasflaska. Inte bara särskiljer det Gäsene från mängden utan ger också bevis på deras starka tradition och gedigna produkter. 

Vill du veta mer om hur vi jobbar med förpackningsdesign? Hör av dig till vår projektledare, Claes, på 0708 294730 eller claes.brostrom@startcommunication.com

Hur fick Ale en världscuptävling i snowboard? Varför ringer författaren till Game of Thrones- böckerna hit när han ska faktakolla sin egen berättelse? Och hur hamnade världens första Coca Cola-flaska här? Ja vad är det egentligen som gör att Ale kommun gång på gång lyckas synas och höras långt utanför kommunens gränser?

Det var den frågeställningen som drev oss när vi fick i uppdrag att skapa nyfikenhet kring Ale och sätta kommunen på kartan – i syfte att locka nya invånare, besökare och företagsetableringar. Vår lösning blev en kort film som jagar svaret på frågeställningen och är anpassad både för att spridas digitalt och användas i fysiska möten. Samtidigt är filmen en viktigt del i den externa implementeringen av Ales varumärkeslöfte, Lätt att leva, och ett sätt att särskilja Ale mot andra kranskommuner till Göteborg.

Filmen är gjord i nära samarbete med Ale kommun och vår systerbyrå Hoy.

 

 

Rubrik kammade hem Publishingprisets guldmedalj för Trossen, Sjöräddningssällskapets tidning och en silvermedalj för Lisebergs årsredovisning i Svenska Designpriset!

I Svenska Designpriset norpade vi dessutom 1:a plats i Folkets Röst för Lisebergs årsredovisning OCH för våra filmer för Orio – ”Saab Car Museum featuring Peter Bäckström”, som producerades tillsammans med Stark och Mad Terrier. 

Tack alla som röstade! Vi tog oss hela vägen till toppen tack vare er.

 

Inlägget Guld och silver till Rubrik! dök först upp på Rubrik.

BestOfWebbdagarna_2017_1.001

”80% av företagen tror att de levererar enastående värde och en fantastisk kundupplevelse- när det i själva verket bara är 8% av deras kunder som håller med.”

Källa: Bain & Co
 

Varje år hålls Webbdagarna i Göteborg- ett event och mötesplats för alla som arbetar med digitala kanaler och digitala affärer. Det bjuds på inspiration och eventet är en plattform för kunskap, nätverk och nya digitala affärsmöjligheter. Självklart var vi på plats för att hålla oss uppdaterade och ta till oss så mycket kunskap som möjligt. För att dela med oss av våra insikter bjöd vi in till ett välbesökt frukostseminarium där vi berättade om de guldkorn vi tog med oss från årets Webbdagar. Här är några av dem:

Vi vet sedan länge att det finns fantastiska möjligheter att öka sin affär genom att arbeta datadrivet i kommunikationen och inte minst i affärsutvecklingen. Arbetar vi datadrivet och lyssnar på våra kunder blir vi bättre och bättre med utgångspunkt på det vi redan gör. Men vad händer när konkurrenterna med likadant erbjudande möter kundernas behov på precis samma sätt som du?

Med andra ord är det viktigare än någonsin att särskilja kundupplevelse från konkurrenterna. Länge har vi pratat om vikten och möjligheterna med datadrivet – men hur kan man hitta balansen mellan innovation, datadrivet och företagets existensberättigande? Det som blir allt mer värdeskapande i framtiden är känslor, innovation och nyfikenhet. Saker som aldrig kommer kunna ersättas artificiellt.

Ett effektivt sätt att öka framgången är genom att addera innovativa element i det datadrivna arbetet och vise versa. Det innebär att man måste gräva djupare, sätta data i kontext och grunda beslut på fler värden än bara data. Det emotionella värdet vi tillför våra kunder blir allt viktigare. Ett varumärke är inte längre bara ”vad vi gör” sett till vilket bransch vi tillhör. Ibland behöver man se utanför boxen. Ett exempel ser vi hos dagens matleverantörer som inte bara levererar mat utan sträcker sig så långt att de hjälper människor med deras vardagspussel. Till exempel att returnera e-handelsvaror.

Ett bra sätt att komma igång med sitt nya innovations-arbete kan vara att testa någon av följande metoder. ”Cross-pollinating” där man jobbar kollaborativt och tvärfunktionellt med att hitta nya metoder eller ”Crazy-eights” där man under en timma ska sätta ihop åtta förslag som man sedan försöker jobba vidare på. Det bästa är att ta med en moderator i mötet mellan helt olika funktioner på företaget och som har förmågan att få ut gruppens fulla potential.

Så hur ska man egentligen förhålla sig till en värld som konstant är under förändring? Är du intresserad av att veta mer om vad vi pratade om på frukosten och på vilket sätt vi arbetar med innovation och kommunikation i kombination.  Tveka inte att höra av dig!

Marie Karlsson, Strateg och kundansvarig

Här är några av de dragningar vi inspirerades av:
Per Schlingmann
Lisa Hansson
Charlotte Mattfolk

BestOfWebbdagarna_2017_2.001BestOfWebbdagarna_2017.001

Pages

To the top